În perioada 19 – 20 septembrie, Universitatea Liberă Internațională din Moldova a găzduit Conferința științifică practică internațională „Abordări inovatoare pentru transformarea conflictelor și suportul refugiaților”. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului internațional „Navigating the Digital Space – Conflict-Sensitive Support Strategies for Refugee Adolescents”, susținut financiar de Serviciul German de Schimb Academic (DAAD) cu fonduri din partea Ministerului Federal de Externe al Germaniei.
Conferința a reunit partenerii proiectului din cinci țări: Germania, Moldova, Ucraina, Kârgâzstan și Georgia. Printre aceștia se numără: Universitatea din Hamburg, Universitatea Liberă Internațională din Moldova, Universitatea de Stat de Tehnologii Inteligente și Comunicații din Ucraina, Fundația Taalim Forum din Kârgâzstan, Universitatea de Stat din Tbilisi și KIX Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord, Asia și Pacific Hub.
Profesorul Alexander Redlich (Universitatea din Hamburg), coordonatorul internațional Julia Levin (Universitatea din Hamburg) și coordonatorii locali Svetlana Haraz (ULIM) și Svetlana Hadzhyradyeva (Universitatea din Ucraina) au asigurat buna desfășurare a evenimentului, care a abordat provocările majore din spațiul digital, concentrându-se pe probleme precum cyberbullying-ul și dezinformarea, ce afectează adolescenții și tinerii refugiați. De asemenea, conferința a promovat strategii inovatoare pentru transformarea conflictelor în ambele medii – fizic și digital.
Evenimentul a adunat oficiali guvernamentali, cercetători, membri ai societății civile, reprezentanți ai sectorului privat și donatori internaționali, care au împărtășit experiențe, rezultate ale cercetărilor și bune practici în prevenirea și soluționarea conflictelor digitale. Printre temele prioritare s-au numărat prevenirea cyberbullying-ului, securitatea cibernetică și combaterea dezinformării.
Deschiderea oficială a conferinței a fost inaugurată de dr., conf.univ. Valentina Ciumacenco, Prorector pentru Relații Internaționale ULIM, cu un mesaj instituțional în numele Senatului și a Rectoratului adresat partenerilor și tuturor participanților. În continuare, preluând și rolul de moderator al ședinței dedicate mesajelor de salut din partea invitaților speciali, printre care dna Flore Rossi, specialistă protecția copilului la UNICEF Moldova și dna Ludmila Pavlov, Secretar General al Ministerului Educației și Cercetării din Republica Moldova.
Discursul principal al conferinței, intitulat „Navigarea în conflictele digitale: perspective din Germania, Georgia, Kârgâzstan, Moldova și Ucraina”, a fost susținut de profesorul Alexander Redlich și Julia Levin, ambii de la Universitatea din Hamburg. Moderarea discuțiilor cu participanții a fost asigurată de doamna Svetlana Rusnac, Decan al Facultății Științe Sociale și ale Educației, ULIM.
În continuarea conferinței, participanții au împărtășit experiențe și bune practici prezentate de reprezentanții societății civile și UNICEF, precum Diana Miron, Ofițer pentru dezvoltarea adolescentului, UNICEF Moldova, Daniela Sîmboteanu, Președinte CNPAC, Elena Madan, Director Terre des Hommes Moldova și Teodora Rebeja, manager de program Terre des Hommes Moldova.
Conferința a fost și un prilej de a valorifica participarea activă a studenților de la Facultatea Științe Sociale și ale Educației – ULIM în proiecte academice cum ar fi Programul SURE (Students for a United and Resilient Europe – Studenți pentru o Europă Unită și Rezilientă. Astfel, Daniel Grițcu și echipa de studenți care au realizat cercetarea ”The online information competence of adolescents in the issues of war refugees: The case of Ukraine (MediaMind Unity)” sub îndrumarea doamnei Iulia Iurchevici, dr. conf. univ., au împărtășit rezultatele acestei cercetări cu participanții Conferinței.
Conferința s-a dovedit a fi o platformă valoroasă pentru schimbul de idei și bune practici, contribuind la consolidarea unei colaborări interdisciplinare și internaționale în domeniul transformării conflictelor și sprijinirii refugiaților. Evenimentul a deschis noi oportunități de colaborare și dezvoltare a proiectelor academice.